Cubigo is een innovator van het eerste uur. Sinds 2011 ontwikkelt de spin-off van de Universiteit Hasselt een gebruiksvriendelijk online tool die we gerust de draaischijf kunnen noemen tussen de patiënt thuis en zijn omgeving. Sinds dit voorjaar is Cubigo 1.0 een feit en staat het bedrijf voor een internationale doorbraak.
Geert Houben, CEO van Cubigo, is gepassioneerd door de interactie van de gebruiker en een pc of tablet. Aanvankelijk ontwikkelde hij toepassingen voor de retailsector. Een ontmoeting met Dr. Peter Willems en de zoektocht naar hoe zijn grootmoeder langer thuis zou kunnen blijven, lag aan de basis van Cubigo. Hij was ervan overtuigd dat technologie een belangrijke pijler zou worden van thuiszorg. Dit is ook Google niet ontgaan. Zij aanzien Cubigo als één van de 15 meest beloftevolle start-ups wereldwijd en nodigden Geert begin 2015 uit voor een 14-daagse opleiding in Silicon Valley.
Met Cubigo beschikken zorgbehoevenden thuis over een gebruiksvriendelijke tool om toegang te krijgen tot kwaliteitsvolle producten- en dienstenleveranciers. Wie de toepassing opent, krijgt een aantal cubes te zien. Elke cube heeft één functie. Bijvoorbeeld een maaltijd bestellen, het nieuws lezen of videobellen met de zoon. Handig toch? Dankzij Cubigo nemen zorgbehoevenden de regie van hun leven en hun zorg makkelijker zelf in handen. Door ook de directe omgeving zoals de kinderen, familie of vrienden erbij te betrekken, helpt Cubigo ook om de vereenzaming tegen te gaan.
Efficiëntiewinst voor zorgpartners
Ook mutualiteiten, verzekeraars of aanbieders van assistentiewoningen vinden voordelen in de Cubigo-oplossing: zij kunnen op sommige terreinen een flinke efficiëntiewinst boeken omdat contacten en opvolging van zorgbehoevenden veel vlotter verlopen. Vergelijk het met PC-banking: repetitieve en eenvoudige taken worden in handen van de eindgebruiker gegeven waardoor de bank meer op services met toegevoegde waarde kan mikken.
Geert Houben: “Dit is een belangrijke drijfveer voor zorgpartners die Cubigo overwegen. Door de oplopende kosten door de vergrijzing zijn alle betrokkenen op zoek naar oplossingen om sneller en efficiënter te werken zonder kwaliteitsverlies. Neem een controlearts. Dankzij Cubigo kan hij bepaalde patiëntengroepen videobellen. Of uitbaters van assistentiewoningen: bewoners die online hun maaltijden of andere bestellingen ingeven, zorgen voor tijdsbesparing. Onze strategie om Cubigo in de markt te zetten, loopt vandaag via die zorgpartners. Zij beslissen zelf of ze kosten voor het gebruik van Cubigo doorrekenen of niet. Onze ervaring is dat efficiëntiewinst alleen al vaak het gebruik van Cubigo laat terugverdienen.”
Internationale focus
Aristoco, het bedrijf achter Cubigo, ontwikkelde zo’n 4 jaar aan Cubigo. Via proefprojecten en de proeftuinen werd de toepassing zowel technisch als commercieel op punt gezet. Sinds het voorjaar van 2015 is Cubigo de testfase ontgroeid. Dergelijke investering vraagt een internationale focus om het project rendabel te maken. In 2013 opende men een kantoor in Nederland. In 2014 in Amerika. In Europa heeft elk land zijn eigen cultuur en aanpak van gezondheidszorg. In Amerika spreek je over de grote getallen. Geert Houben: “Hier gaan we sneller naar de eindgebruiker. De kostprijs voor een rusthuis ligt hier tussen de 6 en 9.000 dollar per maand. Een zorgbehoevende 1 jaar langer thuishouden betekent dus een flinke besparing. Dat men voor het gebruik van Cubigo moet betalen, weegt hier niet tegenop.”
De toekomst
Cubigo is vandaag betrokken bij een 35 grote projecten. In de toekomst wil het bedrijf nog sterker een draaischijf worden voor alle betrokkenen rond de patiënt. Cubigo als een 0de lijnsplatform. Een verdere integratie met de eerstelijnszorg staat hoog op de agenda. Dat betekent dat ook thuisverpleegkundigen, zorgcoördinatoren of woonassistenten met het Cubigo-platform aan de slag zullen kunnen gaan.
Meer informatie? www.cubigo.com.
Geef Cubigo uw stem
Leave A Comment